PODJELA TENISAČA TK “RIJEKA”

 

Prvo bih želio objasniti osnovnu podjelu svih polaznika našega kluba. U osnovi su podjeljeni na polaznike škole tenise i natjecatelje.

Polaznici škole tenisa su podjeljeni na:

  • tenis vrtić ( sa kojim smo započeli tijekom 2004. g.) djeca u dobi od 5 do 7 godina
  • I grupa – djeca početnici  u dobi od 7 do 10 i od 10 do 14 godina svrstanih u dvije podgrupe
  • II grupa – omladina u dobi 14 do 18 godina napredni polaznici koji se ne natječu na oficijelnim turnirima.

Natjecatelji su podjeljeni prema dobnim skupinama koje propisuju internacionalna pravila natjecateljskog tenisa tj: do 10 g, do 12 g, do 14 g, do 16 g i do 18 g, i na kraju seniori.

Nastojat ću vam predočiti programe, intenzitet te osnovnu strukturu pojedinog treninga za primjer rada pojedinih grupa kao i pripadajuće im financijske potrebe.

 

 

TRENINZI

 

– TENIS VRTIĆ-

 

Vrlo specifična i zahtjevna skupina u pedagoškom smislu. Trend i visoki dosezi modernog tenisa u potrazi za visokim postignućem iziskuju rani početak bavljenja sportom, kako bi se postavili kvalitetni temelji budućim tenisačima. Grupe ovoga tipa mogu maksimalno brojati šesetero djece. Zbog nehomogenosti skupine djece koja nemaju nikakvih sportskih predznanja kao niti trenažne discipline, prvu pažnju usmjeravamo na njihovu socijalizaciju u sportskoj sredini, te na kanaliziranje njihove energije na korisne djelove trenažnog procesa. Nakon toga uvodimo ih u metodičke vježbe koje utječu na razvoj svih psiho-fizičkih osobina kao na pr: brzine, startne brzine, eksplozivnosti, agilnosti, skočnosti, koordinacije raznih pokreta itd. Nakon ovoga slijedi učenje osnova pojednostavljene i toj dobi prilagođenje teniske tehnike. Kako bi rad bio zanimljiviji popraćen je raznim igrama, koje povećavaju njihovu motivaciju te razvijaju u djeci takmičarski duh.

 

Primjer koncepcije treninga:

  1. Uvodni razgovor i upoznavanje sa zadatcima treninga – 5 min.
  2. Zagrijavanje – raznim načinima trčanja – 5 min.
  3. Razgibavanje – vježbe oblikovanja – 5 min.
  4. Razne igre – tjelesna priprema kroz zabavne igre trčanja, skokova, okreta…-5 min.
  5. Metodičke vježbe sa rekvizitima – razvoj koordinacije, ravnoteže, koncentracije…10 min.
  6. Teniska tehnika – pojednostavljeno – 20 min.
  7.  Razgovor o treningu i igre za kraj – 10 min.

 

Treninzi ove skupine se odvijaju dva puta tjedno po 60 min, u dvije smjene (skupine) za sada. Sudeći prema interesu, ovih će grupa biti sve više, a smatramo da je to odlična baza za razvoj kvalitetnih igrača.

 

           

– TENIS ŠKOLA- I GRUPA 

 

Rad sa djecom u dobi od 7 do 12 g. u neselekcioniranim skupinama po predznanju iziskuje vrlo slične potrebe kao i sa tenis vrtićem, sa tom razlikom što su uglavnom ta djeca već naučena na disciplinu i rad kroz osnovnu školu, a neki imaju i predznanje o tenisu iz teniskih vrtića. No njihove se sposobnosti i želje često razlikuju, pa je isto i ovdje potreban suptilan i kvalitetan pedagoški rad. Osim daljnjeg razvoja svih psiho-fizičkih osobina te razvoja teniske tehnike, na višem stupnju, učimo ih pravilima tenisa i jednostavnijim varijantama teniske taktike. Povremeno organiziramo i interna natjecanja unutar grupe.

 

Primjer koncepcije treninga:

  1. Uvodni razgovor i upoznavanje sa zadatcima treninga 5 min.
  2. Zagrijavanje – razni načini trčanja ili preskakanja vijače – 5 min.
  3. Razgibavanje – vježbe oblikovanja 5 min.
  4. Glavni dio – teniska tehnika i taktika; pravila ponašanja 40 min.
  5. Istezanje i razgovor o treningu – 5 min.

 

Kako bi se valorizirali efekti treninga, četiri puta na godinu, potrebno je provesti dva odvojena testiranja djece. Prvo koje se odnosi na opće tjelesne sposobnosti i drugo na tenisko-tehničke. Svrha ovih testiranja je višestruka. Treneru daje potvrdu uspješnosti treninga i samog postignuća (nakon usporedbe kroz godinu), kao i okosnicu daljnjeg rada, a samom sportašu potvrdu vlastitih napora, te vidljivu usporednu veličinu sa ostatkom polaznika iz svih pojedinih grupa, kao i unutar same grupe.

Testiranje tjelesnih sposobnosti u sebi sadrži vježbe koje su često zastupljene u treninzima, a odnose se na razvoj brzine, skočnosti, snage, fleksibilnosti, koordinacije, ravnoteže, eksplozivnosti itd.

Testiranje tehničkih sposobnosti sportaša ove skupine pokazuje tehničku usavršenost, preciznost i snagu udaraca.

Sve navedeno trebalo bi stimulativno djelovati na daljnji rad sportaša, kao i na uspješnost samog trenažnog procesa.

Ova skupina ima treninge tri puta tjedno u dvije smjene po 60 min.

 

 

– TENIS ŠKOLA- II GRUPA –

 

Rad sa djecom u dobi od 13 godina pa dalje ponovno zahtjeva korak više u odnosu na prethodnu skupinu. Kao prvo više se pažnje posvećuje njihovoj tjelesnoj pripremi. Ovisno o sposobnostima, djeca koja imaju iskustva, već su u stanju podnijeti visoka trenažna opterećenja. Stoga često kombiniramo treninge tako da osim visokih tehničkih zahtjeva, postavimo i visoko opterećenje sportaša kakvo se javlja u teniskim mečevima vrlo često. na ovom se stupnju svakako više pažnje posvećuje i psihološkoj pripreme, pogotovo iz obzira prema njihovoj osjetljivoj fazi života u kojoj se nalaze (pubertet).

 

Primjer koncepcije treninga

  1. Uvodni razgovor, upoznavanje sa zadatcima 5 min.
  2. Zagrijavanje – trčanje, vijača – 5 min.
  3. Razgibavanje – vježbe oblikovanja 5 min.
  4. Sprintevi – trening brzine i ubrzanja – 10 min.
  5. Istezanje – lagano istezanje – 5 min.
  6. Glavni dio – trening tehnike, taktike, pravila igre i ponašanja – 55 min
  7. Završni dio – istezanje kompletno i razgovor o treningu – 5 min.

 

Treninzi  ove skupine odvijaju se tri puta tjedno po 90 min u prisustvu trenera. Uz to još dva puta tjedno su im dodjeljeni termini i zadatci koje  ispunjavaju samostalno, bez prisustva trenera. Natjecanja u ovoj skupini održavaju se: jednom tjedno – manja, dva puta godišnje veća, kako bi imali prilike potvrditi svoja dostignuća. Iz ove, kao i iz prethodne skupine, se na temelju zalaganja i uspjeha na treninzima i internim natjecanjima izdvajaju budući takmičari kluba.

Slično kao i u prethodnoj grupi planiramo provesti testiranja općih tjelesnih sposobnosti , ali četiri puta godišnje. Osim toga, obzirom da je ova skupina znatno naprednija, jednaki broj testiranja provodit ćemo i za tehničke elemente tehnike udaraca, a djelomično i preciznosti te sigurnosti. Ovu vrstu testiranja upotpunjavat će u glavnom vježbe koje su na sličan način ponekad zastupljene i u redovitim treninzima.

 

 

– NATJECATELJI –

           

– treninzi, registracije, liječnički pregledi, natjecanja

 

Za sada planiramo za slijedeću godinu registrirati sedmero natjecatelja. Tri dječaka i četiri djevojčice u dobi od 10 do 13 godina. Njihovi treninzi provoditi će se u dvije smjene, četiri puta tjedno po 90 min. Osim toga još tri puta tjedno im je potrebno osigurati termine za samostalne treninge. Za tjelesnu pripremu u toplijem godine djelu koristimo teren kluba i otvorene objekte u okolini. Zimi fitnes centar Blue-gym, s kojim surađujemo već duži niz godina, zadovoljava sve naše potrebe u pogledu bazične tjelesne pripreme.

 

Godišnji ciklus

  1. Bazični pripremni period- od 10. 1. 2012. do 10. 3. 2013. – zbog nepovoljnih klimatoloških uvjeta za teniske treninge na otvorenom, većina se treninga izvodi u fitnes centru Blue-gym, a povremeni lijepi dani iskorišteni su za tenis treninge- trening brzine snage izdržljivosti eksplozivnosti fleksibilnosti…
  2. Specijalna fizička priprema – od 10.3. do 10. 4. 2013. – početak redovnih teniskih treninga sa naglaskom na specifičnu tjelesnu pripremu tenisača ( za ružnoga vremena i dalje u Blue-gymu) – specijalne teniske vježbe za povećanje tjelesne efikasnosti i izdržljivosti tenisača.
  3. Tehničko taktička priprema – od 10. 4. do 10. 5. 2013. – usavršavanje specijalnih elemenata teniske tehnike i razrada taktike u zavisnosti o pojedinom igraču i protivniku, odlasci na prva natjecanja.
  4. Natjecateljska sezona – od 10. 5. do 1. 10. 2013. (iako u realnosti ona traje čitavu kalendarsku godinu, zbog smanjenja i prestanka redovno školskih obaveza, najintenzivnije je upravo ovo razdoblje)
  5. Završni dio – od 1.10. do 25.12.2013. rezimiranje kompletne sezone, treninzi problematičnih svojstava i elemenata pojedinih igrača, analiza mečeva, video analiza. Sređivanje svih dojmova, statistika pozitivnih i negativnih učinaka takmičarskog djela sezone.

 

 

Slično kao i u prethodnoj skupini, četiri godišnja testiranja bit će provedena u godini. Pored navedenih testiranja, provest ćemo i testiranje taktičkih sposobnosti te psihološku analizu rješavanja “specifičnih situacija” u igri. Da vas ne zamaram nepotrebnim detaljima, reći ću samo, da za osnovu ovog testiranja planiramo koristiti neke za tenis specifične psihološke situacije, koje se vrlo često javljaju na treninzima, a pogotovo na natjecanjima tenisača, ove kategorije.

Osim za treninge, sredstva je potrebno osigurati i za njihove obavezne liječničke preglede, i za registraciju kluba i pojedinaca pri HTS-u. Ovaj zadnji trošak, moram napomenuti, iz godine u godinu konstantno raste sukladno povećanju popularnosti, tj. brojnosti predstavnika ovoga sporta, pa za sada čak i ne znamo koliki će biti u narednoj godini.

Što se natjecanja tiče, u domeni kluba nastojimo pokriti ona koja su mjestom održavanja locirana nama bliže, kako bi donekle smanjili troškove. Obzirom da su navedeni troškovi veliki, klub ih je u stanju samo djelomično podmiriti. Stoga nam je i neophodno potrebna vaša pomoć, kao i pomoć roditelja djece.

 

 

ORGANIZACIJA KLUPSKIH NATJECANJA

 

Obzirom da su polaznici škole tenisa neregistrirani tenisači a svejedno iskazuju povremenu želju za natjecanjima (ali zbog svojih kapaciteta i mogućnosti, te zbog ograničenih fin. sredstava kluba nisu odabrani kao natjecatelji), potrebno im je u okviru kluba osigurati natjecanja, kako bi iskazali svoja dostignuća u tenisu, te kako bi ih se motiviralo dodatno za daljnji rad. Organizirali bi smo muški i ženski dio turnira, te turnir parova.

           

Predloženi koncept turnira:

  1. 8.00 Okupljanje i osobna prijava natjecatelja
  2. 8.30 Ždrijeb pojedinačnog i turnira parova
  3. 9.00 Početak mečeva (M,Ž, P)
  4. 19.00 Završetak turnira-proglašenje najboljih, podjela sportskih trofeja

 

 

AFIRMATIVNI TENISKI PROGRAMI ZA ŠKOLSKU DJECU

   

Poznata je činjenica da osnovne škole oskudjevaju sa sportskim terenima za posebne namjene – primjerice za tenis. Sa druge strane moderni roditelji u stalnoj utrci za poslom i  egzistencijom ne nalaze vremena da djecu prije upisa u sportske škole informiraju i provedu djecu kroz sportske terene različitih sportova. Postavlja se pitanje: kako da djeca uopće dobiju osnovnu informaciju o određenom sport a još važnije kako da  sami izraze želju za bavljenjem nekim od mogućih.

Odgovor leži u mogućnosti da se u okviru školskih prostora održe afirmativni treninzi za djecu, a još bolje da ih se barem jednom u polugodištu, u sklopu nastave tjelesnog odgoja dovede u same klubove gdje bi na pravi način „doživjeli“ ponuđeni im sport.

Stoga smo kreirali kratak i sadržajan program za upoznavanje djece sa osnovnim udarcima i pravilima tenisa, ne bi li u njima pobudili interes za aktivnim uključivanjem u tenis školu.

Namjeravamo ponuditi suradnju za četiri škole koje svojim položajem gravitiraju našoj lokaciji. Program je namijenjen djeci od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, koji bi jednom u polugodištu minimalno, dolazili kroz igru i zabavu saznati nešto o tenisu i moućnosti aktivnog uključivanja u tenis školu. Ovakav pristup informiranja sigurno bi uvelike osigurao povećanje baze broja djece polaznika koji se aktivno bave tenisom.